Onze school heeft twee kleuterklassen waar kinderen vanaf hun vierde jaar welkom zijn. De klassen hebben een huiselijke sfeer en de juffies zijn betrokken en liefdevol voor het kleine kind. Dit geeft de kleuters een gevoel van geborgenheid en veiligheid.

Spelend leren

’s Ochtends ontvangt de juf de kinderen in de kring in haar kleuterklas. Ze begint de dag met liedjes zingen, een verhaal en een ochtendspel dat aansluit bij het seizoen. Daarna is het tijd voor het vrije spel. Er is volop houten speelgoed, er zijn lappen poppen, kabouters, blokken, planken en kisten, lappen en verkleedkleren. Van alles waarmee je de volwassen wereld kunt nabootsen. Het speelgoed is ook niet ‘af’ en prikkelt de fantasie. De kinderen kunnen het gebruiken voor de inrichting van hun huis, een hotel of om een fabriek van te maken.

Elke dag doen de kleuters een kunstzinnige activiteit waarbij het kind zijn of haar gevoel voor vorm en kleur ontwikkelt. Tekenen, schilderen met waterverf, euritmie, boetseren met bijenwas of knutselen. Er worden broodjes gebakken, wol geplozen en plantjes gezaaid. Na de activiteit gaan ze buiten spelen of een wandeling maken. Er wordt aandacht besteed aan de seizoenen. Ook worden de jaarfeesten gevierd, soms samen met de hogere klassen.

Aan het eind van de ochtend vertelt de juf een verhaal of een sprookje in de kring. Met een liedje en een spreuk wordt de dag afgesloten. Door het vele spelen, de liedjes en de verhalen, het vaste ritme en de regelmaat wordt er een goede basis gelegd voor de grote stap naar de eerste klas. Uw kleuter is uitgegroeid tot een actief lerend schoolkind.